"日常の営みから生まれる作品群は、私にとってまるで詩のように響いた"
(English follows)
本展は本会場で自然発生的に始まったグループ展の第二弾である。第一回展「重なる、わたしと、わたしたち」は昨年末に開催された。5名の作家は画風
も技法も異なるが、あえて共通点を見出すならば、彼女らの作品はそれぞれの日常世界と接続している。
須永有は筆や松明など、「描く」動作に関連するモチーフを大胆な筆致で描いてきた。今回の新作《Wave Hands》は、彼女が育児をする中で発見した、手
を使った根源的なコミュニケーションをモチーフとしている。対象的に《Wake Up》で描かれているのは水中から起き上がる「手」である。親を求める手
と水から助けを求める手、他者を求めるという意味では共通しつつも、描かれた手は違った感情を示す。
升谷真木子は、日常の中で記憶に残った事物を色鉛筆を用い、描き出す。それはまるで升谷の中で一度記憶されたものが、紙に転写され、生まれ直し
ているかのようだ。温かな色調の中にも、サボテンとグローブが並んでいたり、作家の遊び心がある。それらの愉快な並列は、私たちの生活や一日が、
様々な要素や時間の混ざり合いで成り立っていることを思い出させてくれる。
中嶋浩子の作品は数学の世界から着想を得ている。中嶋は、数学が視覚情報とは別の仕方で捉えた世界に、色を与え、作品世界を成立させる探求を重
ねてきた。今回の新作は終わりなく拡張し続ける数理モデルをキャンバスに落とし込んだものである。私たちの時間は有限で、過ぎた時間は戻ること
はない。一方、数学という非有機的な言語は、拡張し続ける世界をシュミレートすることができる。視点を変えることによって、私たちは「永遠」の片鱗
を見ることができるのだ。
笠井麻衣子の作品には眠る少女と動物たちが頻出する。彼らの無防備な表情とそれを包み込む幻想的な光に、鑑賞者は自身の子ども時代を投影する
ことができるだろう。インナーチャイルドという言葉があるように、幼少期の未解決の感情はその後の人生に影響し、またそれを理解することが癒し
をもたらすとされている。笠井の作品群は誰しもがもつ、過去の子ども時代に向けられた、他者からの暖かな眼差しに手触りを与え、それらの記憶を
穏やかな眠りへと導く。
三井淑香の作中には、ジューシーなモチーフが意思を持って動いているかのように描かれている。ユニコーン、宝石、貴婦人、鳥‥。三井の作品を見る
ことは、カラフルな王国を覗き見るかのようだ。私たちは作品を一目見た時から、モチーフ同士の、作品全体からの、息遣いと、画面に流れる明快なリズ
ムに身を委ねることができる。
日々の生活を出発点とする作品群は私にとって、歌のように思えた。メロディーや歌詞には少なからず作者や歌い手の感情が込められ、それを私た
ちがなぞり歌うことで、感情や人生を上書きし、記憶することができる。「エブリデイ・ソングス」と題した本展が、作品と対峙する者の、日常の一節とな
ることを願っている。
後記:本展に向けて、ゆるやかにつながっていた作家同士が集まり、数ヶ月に一度、オンラインでの対話を重ねてきた。本展には展覧会のためのテーマ
もルールもなく、各々が新作・旧作含め思い思いの作品を展示している。昨今のグループ展は往々にして、テーマが決められている。一つのテーマを決め、
作品を見ることは鑑賞者に新しい視点を与える一方、「テーマ」という上位概念は時に独善的で支配的なものとなり、作品の豊潤な「歌声」に蓋をしてしまう
ような、窮屈さを感じることもある。加速主義的に新しさを求める土壌は、創造の糧とたり得るのか、ー制作とは元来、新しいものを作り続ける行為ではなく、
人生から紡ぎ出されるピースであり、それが「ライフワーク」という概念にも繋がっている。のびやかな本展から今一度、立ち止まって考えてみたいと思う。
加藤杏奈 (インディペンデント・キュレーター/エキシビション・コーディネーター)
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This exhibition marks the second installment of a group show that began organically at this venue. The inaugural exhibition, "Layering of Myself,
of Ourselves" took place late last year. While the five artists featured here differ in style and technique, their works share a subtle yet significant
thread: each piece connects deeply with the fabric of daily life.
Aru Sunaga's bold brushstrokes often depict motifs related to the act of "drawing" itself, such as brushes and torches. Her new piece, Wave
Hands, takes inspiration from her discovery of fundamental, hand-based communication during her parenting journey. In contrast, Wake Up
portrays a hand emerging from water. While both works explore the longing for connection—whether as a child reaching for a parent or as a
hand seeking help from water—the emotions expressed by these hands diverge profoundly.
Makiko Masutani uses colored pencils to render objects that linger in her memory. It feels as though these recollections are reborn onto
paper, as if filtered through her personal lens. Her warm tones often include playful juxtapositions—like a cactus alongside a glove—that evoke
her sense of humor. These whimsical pairings remind us of the intricate interplay of elements and moments that compose our daily lives.
Hiroko Nakajima draws inspiration from mathematics, infusing abstract concepts with vivid colors to shape her artistic world. Her latest piece captures
an endlessly expanding mathematical model, grounding it on canvas. While our time is finite, and past moments are irretrievable, mathematics—
an inorganic language—offers simulations of infinite expansion. By shifting our perspective, Nakajima's work provides a glimpse of the eternal.
Recurring themes in Maiko Kasai's works include sleeping girls and animals. Their vulnerable expressions, bathed in ethereal light, invite
viewers to project their own childhood memories onto them. Much like the concept of the "inner child," Kasai's works explore how unresolved
emotions from youth shape our lives and how understanding them can bring healing. Her creations tenderly address the warmth of an external
gaze upon our younger selves, leading these memories into a serene slumber.
In Shizuka Mitsui's works, vibrant motifs like unicorns, jewels, ladies, and birds seem to possess a life of their own. Viewing her art feels akin to
peering into a colorful kingdom. From the first glance, we are swept up by the rhythm and vibrancy of the imagery, surrendering to the
palpable energy that pulses through her compositions.
The collection of works rooted in everyday life resonates like a song. Just as melodies and lyrics embody the emotions of their creators, these
artworks allow viewers to overlay their feelings and memories, enriching their personal experiences. Titled "Everyday Songs," this exhibition
aspires to become a chapter in the lives of those who engage with it.
Afterword: In preparation for this exhibition, the loosely connected artists came together periodically for online discussions. Unlike many group
exhibitions that are bound by a predetermined theme, this show eschews such constraints, allowing each artist to present both new and past
works freely. While themed exhibitions can offer fresh perspectives, overarching concepts sometimes risk overshadowing the unique voices of
individual pieces. This exhibition invites reflection on whether the pursuit of constant novelty fuels creativity or stifles it. Artwork, after all, is
not merely about producing the new but about weaving pieces of life itself—a notion integral to the concept of a "lifework." Through this
unrestrained exhibition, we pause to consider what sustains the creative process.